I inlägget Drönarbesök på ängen med vår handdocka cirkusbjörnen (förskola 3-5år) på Makerskolans Facebookgrupp kan du läsa om hur man kan använda drönare för att väcka intresse för teknik och naturvetenskap hos förskoleelever. I inlägget finns det även fler bilder att se från drönarflygningen.
Drönarbesök på ängen med vår handdocka cirkusbjörnen (förskola 3-5år)
Gjort: När vi skulle gå på utflykt kom figuren Björnen och ville berätta något för Cirkusgruppen. Han hade sett något konstigt landa borta på ängen! Kunde inte barnen följa med och se efter vad det kunde vara, för Björnen hade ingen aning.
Tänkt: Målet med uppgiften var att skapa intresse för och utforska modern teknik. Att svenska förskolor över lag arbetar för lite med teknik och naturvetenskap är en kritik skolinspektionen ofta framför i sina rapporter, så därför vill vi ligga i framkant på Solägget! Bra att arbeta utomhus med teknik och naturvetenskap.
Lärt: Vad kunde ha landat där? Barnen funderade på vägen dit. Var det en häxa med kvast? Var det en rymdraket som fått slut på bensin? Var det en helikopter? När vi kom fram kände ett av barnen igen att han sett en sådan här sak på tv. Någon sa att det nog var en drönare. Någon såg även att den hade en filmkamera när vi vände på den. Vi läste ett brev som satt på farkosten, där det stod att detta var drönaren Snurre som brukar flyga över vår cirkusskog och att han tycker det är roligt at t filma saker uppifrån luften när han flyger. Vi testflög drönaren. Barnen fick uppleva ny teknisk utrustning och fick veta se en drönare på nära håll.
Utveckla: Ta reda på mer vad drönare används till. Se klipp på Youtube om det är något lämpligt tex att de kan filma sportevenemang och leverera saker mm.
/ Emma på Stensjöns förskola