Här kan du läsa om ett första förslag från Skolverket på hur digital kompetens och programmering ska förstärkas och tydliggöras i undervisningen. I utkastet föreslås det bland annat att programmering ska föras in i matematik- och teknikundervisningen:
- I kursplanen i matematik föreslås programmering handla till exempel om att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem.
- I teknik föreslås programmering handla till exempel om attanvända programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner men också att förstå att datorer styrs av program och kopplas ihop i nätverk.
Förändringar föreslås även i andra ämnen, till exempel i samhällskunskap, svenska och svenska som andraspråk:
- I samhällskunskap handlar det bland annat om att förstärka medie- och informationskunnighet, ökad medvetenhet om hur digitaliseringen av samhället ställer ökade krav på oss medborgare men också hur det ger ökade möjligheter att till exempel påverka beslutsfattande
- I svenska och svenska som andraspråk handlar det om att förstärka arbetet med digitala texter, digital läsning och att använda digitala verktyg av olika slag.