Exempel – Makey Makey för naturkunskap i förskolan

Här är en fin beskrivning av hur en förskola i Mölndal ger sig på att använda Makey Makey som en del i arbetet med naturvetenskap och teknik. Riktigt inspirerande!

Bettan Torstensson till MakerMölndal

Ryets fsk Svalan test 1 av MakeyMakeys februari -16
Våra förväntningar var att barnen skulle bli överraskade och intresserade av hur det fungerade. Hur kan man spela på en frukt?
Vi spelade på frukter, alla skrattade när apelsinen lät.
Vi höll varandra i händerna, hur många kan vi vara utan att det sluta att fungera? Vi kunde till barnens förvåning vara hela barngruppen.
Vi spelade på varandra. Om ett barn håller i frukten och en annan i jordkontakten vad händer då om vi rör varandra? Jubel uppstod när t.o.m. öronen eller näsan lät när de nuddade varandra.
Vi undersökte olika materials ledande förmåga t.ex. glas, glas med vatten i, metall, ståltråd, plast, papper, trä, pennor, kartong, olika frukter.
Vi samtalade om att det var elektricitet och att man måste sluta kretsen för att få resultat.
Reflektioner: Detta väckte ett stort intresse och glädje hos barnen. Det var mycket populärt att spela på varandra barnen höll på länge med att undersöka detta. De sprang runt och hämtade olika material för att se om det var ledande och kom rätt snart underfund med att metall och vatten var ledande. Vi jämförde en torr disktrasa och en urkramad fuktig. Efter att vi samtalat kom de på att frukter och vi själva också innehåller vatten.

Bruno Söderström has written 89 articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>