Digitalsamtal #001

Vi inleder podcasten Digitalsamtal med att be dig som lyssnar att fundera på en fråga: Hur mycket teknik behöver du och människorna runt dig kunna? Frågan grundar sig i det Digitalsamtal ska att handla om, teknikutvecklingen ur ett samhällsperspektiv.

I pilotavsnittet slog vi fast att vi i den här podden inte ska ägnas åt teknik för teknikens skull. Istället är det hur tekniken påverkar samhälle och individer som vi vill att samtalen ska kretsa kring.

Men därmed inte sagt att det går att klara sig utan teknikkunnande. För utan kunskap om tekniken är det svårt, på gränsen till omöjligt, att ha synpunkter på hur den påverkar.

I Digitalsamtal #001 resonerar vi därför runt frågeställningen om hur mycket teknikkunskap som är nödvändig att ha idag och i framtiden. Vi konstaterar bland annat att alla människor har flera olika roller – en och samma person kan bland annat vara förälder, politiker, nyhetskonsument och medborgare – som var och en ställer sina kompetenskrav. Vi pratar om begreppet digital natives och varför inte någon av oss tycker att det är bra, om hur tekniken påverkar föräldrarollen och vad det innebär att myndighetsbeslut fattas med it-stöd. Frågan om teknikkunnande  leder dessutom omedelbart vidare till frågan om vems ansvar det är att de till att barn – och vuxna – verkligen lär sig det de behöver lära sig. Därför ägnas en stund av Digitalsamtal #001 också åt skolans roll.

#001 – Hur mycket teknik behöver du kunna?

Fanny Lindh has written 447 articles