Koden till digital kompetens

kodentilldigitalKoden till digital kompetens är en grundbok för digital kompetenshöjning som riktar sig till dig som är lärare eller skolledare i grundskolan. Boken spänner över många brännheta områden som digital kompetens, makerrörelsen och programmering.

Skolverket har nu tagit de första stegen mot att införa kod och digital kompetens på schemat. Detta väcker naturligtvis många frågor och funderingar om vilka förutsättningar som krävs för genomförandet och hur man ska gå tillväga. Boken ger både konkreta råd om detta men också en helhetssyn på hur den digitala utvecklingen påverkar skolan.

Boken består av två delar. Den första handlar om vad digital kompetens är och sätter in kod och programmering i ett sammanhang. Den andra delen går igenom viktiga begrepp och reder ut olika synsätt kring vad programmering i skolan är och hjälper dig att komma igång med programmering tillsammans med dina elever.

På ett lättsamt och personligt sätt berättar Karin Nygårds om sin egen resa in i den digitala världen och ger dig också en grundkurs i programmering.

carlheath has written 16 articles

Carl Heath är forskare och designer vid Interactive Institute Swedish ICT (www.tii.se). Genom åren har Carl verkat i gränslandet mellan lärande, framtidsfrågor, IT och kultur i många olika sammanhang. Bland annat har Carl producerat och designat ett stort antal pedagogiska material, spel och interaktiva narrativer för en bredd av sammanhang för såväl skolan i Sverige som internationellt. Carl medverkar i ett antal utvecklingsprojekt inom svensk skola idag, bland annat i den nationella testbädden Makerskola - ett Vinnovaprojekt för att utveckla makerkultur och skapande med IT som material i skolan och i Swedish ICT Technology Enhanced Learning, forskningsinstitutens arbete som inriktar sig på utbildning och digitalisering. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>