Digitalsamtal #035

Både i jobbet och privat har Carl och Anders testat massor av olika appar och prylar för att lära barn grunderna i programmering. Ett utmärkt pyssel för sommarens regniga dagar, tycker vi, och viker avsnitt trettiofem åt att tipsa om några guldkorn:

• Robotlek/dansprogrammering – programmering helt utan datorer.
  • Kodable – plattapp för de allra yngsta.
  • Move The Turtle – för Apples prylar. Bygger vidare på Kodable, men för lite äldre barn som antingen har föräldrarna bredvid eller kan lite engelska själva.
  • Human Resource Machine – för att få fabriken att fungera måste du tala om för de anställda vad de ska göra – och det gör du med programkod. Fabrikssimulatorn blir snart utmanande. Är översatt till svenska.
  • Scratch JR och Scratch – Scratch är ett av de allra mest använda verktygen för att lära barn och ungdomar programmering. Programmen byggs genom att kommandoblock kombineras så att resultatet blir det önskade. Gratis, används i webbläsaren och översatt till svenska. Och på nätet massor av resurser i form av guider och videoinstruktioner. Den nedbantade appvarianten Scratch JR erbjuder inte lika stora möjligheter men kan fungera som en bra introduktion.
  • Kojo – bra nästa steg efter Scratch. Också översatt till svenska, men med den skillnaden att här skrivs riktig kod.
  • Osmo Coding – iPad-tillbehör som låter barnen programmera med hjälp av fysiska klossar.
  • Littlebits – små magnetiska byggklossar, var och en med sin funktion. Kombinera sensorer, motorer och låt fantasin flöda. Nackdelen är att man snart inser att det behövs fler och fler delar.
  • Wink – Arduino-baserad robot med väldigt bra mjukvara som gör den lätt att programmera.
  • Mbot – en annan Arduino-robot som ni får bygga ihop på egen hand.
  • Piper – Raspberry Pi/Minecraft-kombination. Börja med att bygga en fungerande dator, få sedan instruktioner i Minecraft för att slutföra bygget.
  • BBC microbit – billig enkretsdator från det brittiska publik service-bolaget.
  • Bare Conductive Touchboard – Arduino-dator med extra musik- och ljudmöjligheter.
  • Raspberry Pi – den omtalade, välanvända och billiga datorn.
  • Instructables – webbplats med massor av gör det själv-tips.

#035 – Digitala sommarpyssel för barn som vuxen

Fanny Lindh has written 447 articles