Från Malin Wibergs inlägg på MakerMölndal där du kan läsa om hur man kan använda Blue-bot för att testa programmering:
I onsdags flyttade 6 st Bluebots in i våra klassrum och barnen blev väldigt glada. I grupper har de idag skapat banor och testat att programmera Bluebotsen. Intresset var stort och samarbetet fantastiskt. Banorna är gjorda på stora papper indelade i rutor à 15×15 cm. Nu ser vi fram mot att skapa fler banor av olika andra material och att få upptäcka programmering ännu mer.
Om du vill veta mer om hur vi arbetat tidigare under terminen och förberett inför Bluebotsens inflytt kan du fortsätta läsa 🙂
Jag och Ida Öberg har sedan januari arbetat med programmering med våra två F-1:or. Arbetet har vi lagt upp så att vi startat med att leka programmering och sedan byggt vidare med appar och nu är det dags för Bluebotsen.
Först lekte barnen robotkompisar eller använde plastdjur som fick ta sig från start till ett givit mål. Ibland fanns det hinder på vägen. Barnen fick då träna på att att lösa uppgifter som behövde vara exakta och därigenom träna på just kodningen. Sekvenserna som skulle ta djuret eller kompisen från start till mål var uppbyggda av kommandon, pilar i pappersform. Efter det har vi i större grupper introducerat appen Lightbot där vi tillsammans spelat genom att vi kopplat upp iPaden till projektorn. Efteråt har barnen testat appen två och två vid flera tillfällen. Eftersom vi innan hade arbetat med pilar som kommandon och tränat på att det är viktigt att sekvenserna är fullständiga och i rätt ordning var det bekant när vi arbetade med Lightbot där de också använder pilar. Att arbeta två och två har vi sett som gynnsamt då barnen diskuterar lösningarna med varandra.