I samlingsdokumentet Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå – Ett kommentarsmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning, kommenterar skolverket om Digital kompetens och hur det kommer till uttryck i läroplanerna.
Kommentarmaterialet består av två delar. Den första delen ”Digital kompetens – vad är det?” ger en bakgrund till några begrepp inom digitalisering. Här beskrivs också olika aspekter av digital kompetens och hur de kommer till uttryck i läro- och kursplanerna.
I den andra delen nns kommentarer till läro- och kursplanstexterna. Där nns exem- pel på skrivningar från styrdokumenten som visar hur eleverna ska ges förutsättningar att utveckla de olika aspekterna av digital kompetens. Exemplen används för att kon- kretisera resonemangen men ger inte en fullständig bild av hur begreppet skrivs fram
i styrdokumenten. Kommentarerna nedan är i huvudsak relevanta för alla skolformer på grundskolenivå. I delen ”Kommentarer till läroplaner, kursplaner och kunskapskrav” kan man alltså få en övergripande bild av digital kompetens i olika ämnen. För att få en djupare bild om ett visst ämne hänvisar vi istället till de ämnesspeci ka kommentar- materialen. För grundsärskolans kommentarmaterial som rör samtliga ämnen och ämnesområden men även där hänvisas i viss mån till grundskolans kommentarmaterial.